Tips Cara Menyemai Keratan Batang Pokok Tin

Tips Cara Menyemai Keratan Batang Pokok Tin

Lihat di FB Pokok Tin
Best Price: NIL

Berikut adalah Tips & Cara Menyemai Keratan Batang Pokok Tin (Fig Cuttings) perkongsian Khairul Ibnu Ahmad :-

1. Rendam keratan dalam campuran air tanpa klorin+previcur+atonik. Kalau ada b1 boleh letak sekali, saya takde b1. Saya rendam air+previcur semalaman dan sejam dua sebelum bawa keluar keratan baru saya campur dengan atonik. Nisbah semua campuran 1:1000(air). Kalau tak ada previcur boleh guna apa2 racun kulat seperti thiram atau topsin. Atonik kalau takde pun boleh guna apa2 hormon penggalak tumbuhan. Ada yang guna air+oligochitosan pun boleh.

2. Keluarkan, tos dan biarkan keratan kering. Dah agak kering boleh salut tempat batang dikerat dengan lilin @ cat @ treedressing.

3. Kemudian toreh lebih kurang 1 inci dibahagian bawah keratan, buat dalam 3 torehan dan sapu penggalak akar ditempat torehan.

4. Boleh dah cucuk dan semai keratan ke dalam bekas/cup plastik lutsinar yg diisi cocopeat @ peatmoss. Saya campurkan kedua2 cocopeat dan peatmoss.

5. Siram lencun media dengan baki air rendaman tadi (air + atonik + previcur)

6. Bila dah nampak akar menjalar sikit dah boleh siram dengan air + humic & fulvic asid. Siram sikit hari-hari atau bila media nampak dah kering sikit, sampai akar dah banyak/kuat baru pindah ke pasu besar/tanah.

7. Siap. *Tips siraman humic & fulvic asid kredit pada en. Azizul Azman a.k.a. Pak Jon & geng Fig JDT.






0 comments:

Post a Comment